Zo kan het ook! Interview Anne-Wil en Michiel

In april vorig jaar lanceerden de Jonge Veranderaars het detacheer- en leerprogramma Kennis Sjouwen Bruggen Bouwen (KSBB). Met KSBB krijgt jong talent de kans een kijkje in de keuken te nemen bij een ander rail- of OV-bedrijf dan het eigen. Zo liep Patrick Timmermans (toen werkzaam bij Movares) met behulp van Mirjam Visscher (NS) een half jaar lang twee dagen in de week stage bij NS. Anne-Wil Boterman (HTM) en Michiel Sommeijer (GVB) kozen voor een andere constructie. Iets minder intensief, maar zeker KSBB-waardig!

Vertel, hoe ‘doen’ jullie aan Kennis Sjouwen Bruggen Bouwen?
Anne Wil: “Naar aanleiding van OV-citydating (JV-activiteit uit 2009) en VO-Citydating (afdelingen vervoersontwikkeling van RET, GVB en HTM) bedachten Michiel en ik dat het goed zou zijn om de contacten uit te breiden, zodat we dieper op sommige onderwerpen in konden gaan. Kennis Sjouwen Bruggen Bouwen was een mooie aanleiding om deze wens handen en voeten te geven. We hebben het allebei erg druk dus spraken we af dat ik drie keer een dag naar Amsterdam zou komen en Michiel drie keer een dag naar Den Haag.”
Michiel: “We zijn nu twee keer bij elkaar over de vloer geweest. Tijdens deze dagen bleek dat we allebei een heleboel vragen hadden, waarbij de ander kon helpen.  We werken allebei op de afdeling vervoersontwikkeling bij een stadsvervoerder. Die afdelingen zijn heel erg klein. Voor het werk wat wij doen zijn bijna geen opleidingen.  Met analytisch inzicht kom je een heel eind en je leert uit ervaring. Hoe meer mensen je kent, hoe meer ervaring je hebt waar je uit kunt putten. Het is ontzettend leuk om via Kennis Sjouwen Bruggen Bouwen je groep collega’s uit te breiden.”

Anne Wil: “Onze uitwisselingsdagen splitsen we altijd in tweeën. ‘s morgens gooi ik mijn vragen en dilemma’s in de groep en ‘s middags is het de beurt aan Michiel. Omdat we samen op de kamer discussiëren en elkaar vertellen hoe wij gewend zijn bepaalde zaken aan te pakken, steken onze kamergenoten er ook gelijk wat van op. Daarnaast koppelen we terug in werkoverleggen e.d. Uiteindelijk plukt het bedrijf de vruchten van onze dates.”

Michiel: “Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen specialisatie. Zo ben ik erg onder de indruk van de rijtijdbepaling bij HTM en is het GVB weer veel verder in GIS-achtige dingen. We leren heel veel van elkaar. Als het goed is heeft de reiziger daar ook profijt van. Eigenlijk zou uitwisseling van kennis op veel grotere schaal moeten gebeuren.”   Michiel: “Mede dankzij initiatieven als Kennis Sjouwen Bruggen Bouwen en OV-citydating zie je dit tussen HTM, GVB en RET steeds meer gebeuren. Omdat een paar mensen  elkaar daar hebben leren kennen, pak je makkelijker de telefoon om te vragen hoe de ander iets aanpakt. Op de werkvloer zien collega’s het positieve effect daarvan en denkt men hé dat kan ik ook.”

Anne Wil: “De mensen van HTM die zich bezig houden met haltebeheer en omleidingen zijn inmiddels ook al eens naar Amsterdam afgereisd om te kijken hoe hun GVB-collega’s te werk gaan. Je ziet een soort sneeuwbaleffect ontstaan. Heel positief om te zien!”
Michiel: “Als je een paar mensen kent, dan ken je de hele wereld, dus vaak vind je het antwoord op je vraag hooguit enkele telefoontjes van je verwijderd. Het is zonde om daar geen gebruik van te maken.”

Stel dat alles mogelijk was, hoe zou je dan willen Kennis Sjouwen Bruggen Bouwen?
Anne Wil: “Dan zou ik graag een paar maanden lang een dag in de week bij GVB of NS onderzoek willen doen. In de waan van de dag kom ik daar nu moeilijk aan toe. Het lijkt mij ook heel interessant om eens een kijkje in de keuken bij vervoersbedrijven als Connexxion te nemen. Maar goed, in verband met de op handen zijnde aanbestedingen zit dat er binnenkort waarschijnlijk niet in.”
Michiel: “Ik ga voor kort en krachtig. Ik zou me graag goed voorbereid een week lang op één onderwerp bij bijvoorbeeld HTM willen storten.”

Wat raden jullie andere JV-ers aan die willen Kennis Sjouwen Bruggen Bouwen?
Michiel: “Gewoon doen. Kennis Sjouwen Bruggen Bouwen kan op een hele laagdrempelige manier, zonder al te veel gedoe. Ook in één dag kun je hele zinnige dingen van elkaar leren en echt een bijdrage leveren.”