Xpert + Xpert = 3
Zet 50 jonge ‘ov-nerds’ in een ruimte, laat ze bakkeleien over de voor en nadelen van trein, tram en metro en wat blijkt, ze kunnen je uit het blote hoofd meer vertellen dan 9292. Ieder z’n hobby zou je zeggen. Maar we hebben het hier niet over een hobby. We hebben het hier over een vak.
Woensdag 26 maart was het weer zover. In het hoofdkantoor van de RET in Rotterdam heette Pedro Peters (algemeen directeur RET) de Jonge Veranderaars van harte welkom. Na een korte, onderhoudende uiteenzetting van de strategieën en toekomstplannen van het vervoerbedrijf gaf Peters het woord aan de jonge generatie.
Het beste van tram en trein
Niels van Oort (HTM personenvervoer) en Vincent Weeda (ProRail) vergeleken de werkwijzen van hun organisatie als het gaat om het maken van dienstregelingen. Tijdens de presentatie werd duidelijk dat deze totaal verschillen. En niet zonder reden. Met een tram dwars door de stad rijden is nu eenmaal iets anders is dan met een trein over een vrije baan denderen. Dat konden wij je ook wel vertellen denkt je? Ja, maar van Oort en Weeda wisten het beste van beide methoden te combineren. Tot op heden in theorie, maar wie weet komt daar na deze bijeenkomst verandering in.
Het beste van tram en trein, is dat de metro?
Volgens Halmar Kranenburg (RET) en Michiel Sommeijer (GVB) ligt het antwoord op deze vraag wat genuanceerder. De metro heeft zowel eigenschappen van tram als trein. Is de metro de middenweg tussen zwart en wit? Ja, maar als zebra en niet als grijs.
Tijd voor de mening
Met een speciaal voor de JV-ers gereserveerde bus werden we naar een andere locatie gebracht. Eenmaal aangekomen werden er drie cases voorgelegd.
Carnisselande lijn (Rotterdam)
Lijn 12 en 13 richting Uithof (Utrecht)
Zuidtangent (Haarlem)
Rob van der Bijl zette iedere situatie kort uiteen en vertelde welke keuze men maakte.
Daarna waren deJonge Veranderaarsaan de beurt. Heeft men indertijd het juiste besluit genomen? De uitslag was als volgt:
Case | Is | Zou moeten zijn |
Carnisselande lijn | Tram + | Tram: 30Metro: 20 |
Lijn 12 en 13 richting Uithof | Dubbelgelede bus | Tram 1x: 16 Tram 2x: 29 Bus: 4 Metro: 1 |
Zuidtangent | Gelede bus | Bus: 35 Tram: 14Metro: 1 |
Jonge Veranderaars onder de metro
Zoals gewoonlijk bekeken we ook nog iets. Dit keer mochten we de ruimte van de verkeersleiding van de RET betreden. En we kunnen je vertellen… de RET houdt niet alleen haar personeel en het materieel in de gaten! Honderden camera’s houden toezicht op de stations. De kwaliteit van de beelden is zo goed dat het bijna schokkend is.
De droom van velen kwam uit toen wij in de onderhoudswerkplaats een wandeling maakten. Onder de metro door!