Terugkoppeling Doorstroming Utrecht

Om het spoor in Utrecht geschikt te maken voor een treindienst met een hoge frequentie, worden er de komende jaren ingrijpende aanpassingen gedaan. Er wordt een nieuw perron aangelegd, de snelheid en capaciteit worden verhoogd, en het aantal wissels neemt af met bijna 75%. Uiteindelijk gaat de reiziger hiervan profiteren, maar tot die tijd moeten we rekenen op enorme buitendienststellingen rond Utrecht Centraal.

Hoe moeten we dit als spoorsector aan onze reizigers uitleggen? Dit hebben 40 young professionals van verschillende disciplines met elkaar besproken op 28 januari jongstleden. Uiteraard begrijpen wij dat de buitendienststellingen erg vervelend zijn, maar zien ook de verbeteringen die dat met zich mee zal brengen in. Echter, de doodgewone reiziger, met weinig verstand van de complexiteit van het OV-systeem, kan wat extra uitleg gebruiken.

Na een presentatie van projectmedewerker Niek van Dielen van ProRail en communicatiemedewerkers Riëtta de Graaf en Fieke Uitentuis van NS en ProRail, zijn de deelnemers in zes groepen uiteen gegaan om verschillende maatregelen op de volgende gebieden te bedenken:

  1. Tour de France
    Met Utrecht Centraal in verbouwing, host Utrecht ’s werelds grootste fietsevenement. Hoe zorg je dat het station de reizigersstromen aan kan, en dat men de link tussen fiets en trein duidelijk ziet?
  1. Hoe schakelen we rijdend personeel in?
    Rijdend personeel is het eerste aanspreekpunt voor de reiziger. Hoe zorgen wij dat het personeel zo goed mogelijk de juiste informatie kan geven? Hoe houden we de boodschap positief?
  1. Wat levert Doorstroming Utrecht op?
    Sneller, vaker, veiliger, betrouwbaarder: van A naar B
  1. Hoe gaan we om met de omwonenden?
    Hoe zorgen we dat de omwonenden ook betrokken voelen bij het project? Hoe komen we de overlast tegemoet?
  1. Ombouw van het station
    Hoe richten we de boodschap van het ombouw zo goed mogelijk aan de gebruikers van het terminal? Welke maatregelen nemen we om de overlast te beperken?
  1. Reisinformatie
    Welke middelen hebben we ter beschikking om de informatie gericht en gespreid overal te krijgen? Wat kunnen we doen om verrassingen te voorkomen?

De groepen hebben meerdere ideeën bedacht om het leed te verzachten, maar het ook leuk en ontspannen te houden tijdens de grote buitendienststellingen. In een korte elevator pitch hebben ze deze ideeën kort toegelicht. Alle ideeën vind je hier: Ingebrachte groepsideeën.

De ingebrachte ideeën werden overhandigd aan de vertegenwoordigers van communicatie, die de ideeën zullen verwerken in toekomstige campagnes en tijdens de verbouwingen. Kijk rond Utrecht Centraal en wie weet, misschien staat één van deze ideeën groot uitgedrukt op het station!