“Het is onze opdracht om met de JV te schoppen tegen de status quo.”

Op 7 november was het jaarlijkse Railforum congres, waar de Jonge Veranderaars standaard een plekje hebben. Tussen het congres door werden er drie filmpjes vertoond. Bekijk de filmpjes hier en lees de speech van David Kramer:

Anders Kijken door…

Vanmiddag heeft u drie filmpjes gezien over het openbaar vervoer door de ogen van verschillende generaties.

Senioren, soms ook wel de klagende ouderen, die vroeger bijna alles beter vonden. Toch reizen ze met het OV, dat ze prettig en gemakkelijk vinden.

Kinderen, die onbevangen hun mening geven over hoe het OV nog beter gemaakt kan worden.  Niemand hoeft ze te vertellen hoe je moet googlen, whatsapp’en of facetimen.

De laatste generatie die u heeft gezien, is de Jonge Veranderaars, gedreven jonge vakmensen uit uw eigen organisaties die nieuwe kansen in onze brede sector zien én deze kansen niet willen laten liggen.

Ik, David Kramer, ben de nieuwe voorzitter van de Jonge Veranderaars en ik nodig u uit om vanuit de optiek van de JV naar het OV te kijken.

U vraagt zich wellicht af, hoe kijkt een JV’er naar het OV? Ondanks het feit dat wij in deze sector werken, kijkt de JV altijd kritisch vanuit de reizigersbehoeften. Hoe zou ik het als reiziger willen? Dát maakt de JV zo uniek en bijzonder: wij kunnen intern het verschil maken, samen met jullie hulp!

Laten we niet vergeten: bijna nergens in de wereld heeft de reiziger al zo’n goed OV-aanbod. Treinen elk kwartier of halfuur, één vervoerskaart voor al het vervoer in het hele land en genoeg fietspaden om de wereld te omvaren.

Het imago van onze sector wordt doch iedere keer, bij bijvoorbeeld als witte vlokken vallen, weer uitgebreid door de media geteisterd. Door het falen van onze eigen sector maken wij dit wellicht een stuk makkelijker. Successen maken echter geen nieuwskoppen, tenminste in dit land.

De technologie gaat snel, maar vernieuwing in deze toch wel ‘stugge sector’ is lastig. We werken wel aan verbetering, alleen gaat het veel te traag en onze sector denkt vaak vanuit een eigen bedrijfspolitiek of onmogelijkheden vanwege de “voorziene risico’s”. Daar heeft de reiziger geen baat bij.

Wij, als Jonge Veranderaars weigeren hierin mee te gaan. Meer kwaliteit hoeft niet altijd lang te duren of veel geld te kosten, daarom vragen wij voor ‘Kwaliteit Prioriteit!’. Als sector moeten wij juist met elkaar blijven werken op allerlei manieren aan continue vernieuwing, maar dit hoeft toch niet lastig te zijn; soms zit het ook in creatieve verrassende dingen die de beleving en het imago van het OV verbeteren.

Goedkope en makkelijke voorbeelden hiervan zijn er genoeg: data gratis vrijstellen voor ontwikkelaars, die tientallen apps ermee maken, direct tweeten met reizigers, of op Vaderdag alle vaders gratis laten reizen met de bus. Met zulke acties maken wij het OV op een eenvoudige manier aantrekkelijk voor veel mensen en tegelijkertijd werken we aan het imago van het openbaar vervoer zonder grote investeringen.

Ik zie het als mijn opdracht om met de JV te schoppen tegen de status quo. Wij willen issues bespreekbaar maken maar niet puur om te confronteren. Denk aan de JV-Race waaruit bleek dat tussen Amsterdam en Brussel de reiziger sneller, comfortabeler en goedkoper is met de bus dan met de auto of trein. De JV durft daarmee reizigers aan te raden met Megabus of Eurolines te gaan. Waarom ook niet!?  Wij dienen de reiziger – niet onze werkgevers. JV’ers zijn van samen resultaten boeken. Wij willen af van de mentaliteit ‘dit is van mij, dit is van u; alles is een dreiging voor mijn eigen zaak.’

Daarom verlegt de JV haar grenzen, en hier hoort ook bij dat we niet alleen binnen ons kleine landje blijven kijken. Onze ervaringen, zoals in Londen, waar we zien dat bij London Underground alles om een volledig ongestoorde dienstregeling gaat en elke kleinste detail doordacht is, of in Stuttgart waar liefst 42 trein-, tram- en busbedrijven samen één vervoersautoriteit de reiziger naar huis brengen, of in Kopenhagen, waar tussen twee landen het OV-aanbod volledig afgestemd met elkaar is, laten duidelijk zien wat er allemaal mogelijk is. De vraag is: wanneer passen we dit toe bij ons?

De JV zet zich juist de komende tijd in om meer aandacht te besteden aan de relevante samenwerkingen die om de reiziger gaan!  Wij bevorderen innovatie en daarom meer kwaliteit in onze sector. Laten we hierbij de reiziger, of deze nou jong of oud is, niet figuurlijk of letterlijk niet in de kou staan.

Het hebben van ideeën is de eerste stap, maar dit ook realiseren is pas goud waard. Laat ruimte voor de gekke ideeën van de jongeren in uw organisatie en heb lef dat het zal lukken. Oude denkwijzen en stugge mentaliteiten brengen ons niet verder dan de huidige situatie. Wij zijn immers de volgende generatie die het verschil gaan maken. De JV wil echter geen decennia laten varen voordat de reiziger iets van verbetering merkt.

Wij nodigen u daarom ook uit de jongeren in uw eigen organisatie te vragen mee te werken aan complexe vraagstukken, innovatief te denken en vooral kennis te delen. Kortom vraag hen zich aan te sluiten bij de JV. Daarnaast vragen we u om voor de JV open te staan, de discussie met ons aan te gaan en onze blik mee te nemen in uw werk.

Samen, jong en oud, nieuw en ervaren maken wij het verschil voor de reiziger. Mijn vraag aan u is: kijkt u ook met de blik van de JV?