Nieuwjaarsspeech van voorzitter Nick Knoester
Dames en heren, beste leden van het Railforum en JV,
Op een gure middag in november had ik mij samen met mijn nieuwe bestuursgenoten in een hok met een klein beetje daglicht opgesloten. Geheel afgesloten van de buitenwereld kwamen wij daar samen om onze plannen en visie voor aankomend jaar te formuleren.
Een steeds terugkerende vraag die ter sprake kwam was: wat is het bestaansrecht van De Jonge Veranderaars? En ook de naam stond zelfs even ter discussie. Dekt deze naam nog wel de lading?
Ja! Is mijn overtuiging.
Er zij veel clubs en organisaties wiens naam alles behalve correspondeert met hetgeen waar ze, volgens hun naam, voor zouden moeten staan.
Denk aan de Volkskrant. Is dat een krant die daadwerkelijk door het gewone volk wordt gelezen?
Denk aan de Partij voor de Vrijheid. Gunt die partij een ieder zijn vrijheid?
Mijn eigen partij, de Democraten 66. Springen zij op de bres voor een volksraadpleging over hun geliefde technocratische Europa?
En dan Railforum. Is dat een forum voor mensen in de railsector?
Ja, dat dekt de lading gelukkig wel.
Alhoewel misschien zou OV-sector nog wel beter de lading dekken..
Maar goed, we hadden het over de naam van JV.
Doen wij onze naam wel eer aan?
De naam duidt op iets pro-actiefs. Meer zijn dan enkel een netwerkplatform.
In dat hok zonder daglicht kwamen we tot de conclusie dat we een bijdrage willen leveren aan de veranderingen in de sector.
Maar waarom? Voor wie doen we dat dan? En waarom ‘in de sector’?
Want stel we veranderen de sector? En dan?
De sector veranderen moet geen doel op zich zijn.
JV wil komend jaar op onze eigen activiteiten, maar ook aan andere discussietafels graag met een positieve, constructieve, kritische houding meedenken over de veranderingen die bijdragen aan verbeteringen voor de reiziger.
Wij beschikken, als jonkies, een frisse en misschien soms wel naïeve blik, die voor ons vanzelfsprekender is, omdat wij nog niet zo lang in deze sector rondlopen.
Zodoende kennen wij niet altijd de machtsverhoudingen, die verklaren waarom de dingen gaan zoals ze gaan en waarom de reiziger niet altijd op plek 1, op plek 2 en op plek 3 staat. Wij zijn enerzijds insiders, maar gelukkig hebben we nog af en toe die verbazing van een outsider.
Die blik van een outsider, die frisse blik, die naïeve blik is nodig om met z’n allen het openbaar vervoer van een 7,5 naar een 9 te krijgen.
Daarom moeten we ons blijven verbazen over waarom dingen gaan zoals ze gaan. Maar hoe doe je dat als je al wat langer rondloopt in deze sector?
Mijn advies: maak eens een reis met een leek die zelden met OV reist.
Mijn vader is een jaar gepensioneerd, nadat ie veertig jaar in een leasebak heeft rondgereden. Hoewel hij nog steeds in het bezit van een auto is, heb ik hem nu toch zo ver gekregen om af en toe met openbaar vervoer te reizen. Met de trein of met park & ride naar mij op bezoek in het centrum van Amsterdam.
Soms reis ik met’m mee en stel ik mij zo passief mogelijk op. Dan kijk ik over z’n schouder mee.
Is de bewegwijzering logisch voor hem? Is de informatie bij verstoring op orde? Is de informatie voor z’n reis goed?
En hij stelt mij vragen mij waarover hij zich verbaast. Waarom moet ie bij een NS overstap niet uitchecken? Waarom bij de tram wel? Waarom rijden er in Den Haag drie verschillende kleuren trams rond? Waarom moet je je OV-chipkaart van de HTM activeren voordat je met de trein reist?
Soms kan ik het verklaren, soms deel ik zijn verbazingen.
En zelf verbaas ik me ook nog, maar over andere zaken. Waarom spenderen we miljoenen belastinggeld om een treinrit 5 minuten sneller te maken, terwijl ik op sommige stations 5 minuten op zoek ben naar een fietsparkeerplek en dan nog 5 minuten moet lopen naar m’n perron?
En waarom zijn we zo bang voor die juristen, waardoor we niet zonder slag of stoot concessies durven te verlengen?
Waarom is het personenvervoer en goederenvervoer naar onze buurlanden nog niet op orde? En is het er zelfs op achteruit gegaan?
Dat zijn een aantal zaken waar ik me nog over verbaas.
En ik hoop dat u dat ook blijft doen.
Blijf u verbazen over wat er gaande is in onze sector, zodat wij met z’n allen, jong en oud, bijdragen aan verbeteringen waar die reiziger blijer van wordt.
Wij zullen als JV-bestuur dit jaar ons steentje aan bijdragen en met wij bedoel ik dan:
Ingrid Dankers; Secretaris
Joost de Bonte; Penningmeester
Allard Katstra; Communicatie en Studiereis
Laurens Vet; Visie en Monitoring
Dank u wel.