Het eerste succes: Interview Miriam en Patrick

In april dit jaar lanceerde de Jonge Veranderaars het detacheer- en leerprogramma Kennis Sjouwen Bruggen Bouwen (KSBB). Met KSSB krijgt jong talent de kans een kijkje in de keuken te nemen bij een ander rail- of OV-bedrijf dan het eigen. Patrick Timmermans (Movares) is de eerste die zijn kans schoon zag. Jonge Veranderaar Mirjam Visscher loodste hem bij NS binnen en Patrick overtuigde zijn baas hem een half jaar lang twee dagen in de week gratis en voor niets uit te lenen. Patrick: ‘Het is geweldig dat je zo’n kans krijgt! Echt kicken!’

Vertel, hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen?
Patrick: ‘Bij Movares houd ik mij vooral bezig met het stedelijk Openbaar Vervoer. Ik onderzoek bijvoorbeeld de toegankelijkheid van haltes en doe exploitatiestudies. Tijdens de kick-off van (KSSB) vertelde ik Mirjam dat ik graag eens wat meer met treinen wilde doen.’ Mirjam: ‘Ik zat op dat moment zelf op de afdeling logistiek bij NS en stelde Patrick voor om mijn collega’s te vragen of hij een uurtje langs mocht komen. Gewoon om eens te horen waar wij ons allemaal mee bezig houden. Logistiek ging akkoord en ook bij het Kenniscentrum maakte ik een afspraak voor Patrick.’ Patrick: ‘Op beide afdelingen werd ik hartelijk ontvangen. Vooral het Kenniscentrum sprak mij enorm aan en met de mensen daar klikte het ook gelijk erg goed. Reinoud Liefting (Hoofd Kenniscentrum) bood mij dezelfde dag nog een opdracht aan!’

En toen moest je je eigen baas nog zo gek krijgen je uit te lenen?
Patrick: ‘Krijgen is vaak gemakkelijker dan geven dus deze kant van het verhaal had iets meer voeten in de aarde dan het vinden van een opdracht, maar het is gelukt en daar ben ik Movares en mijn leidinggevende Richard Savenije heel dankbaar voor. Movares wil graag dat haar medewerkers alle kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Ik wil mij graag ontwikkelen in de richting van het spoor. Ze hadden me naar een dure cursus kunnen sturen, maar hier leer ik wel veel meer van. Bovendien vergroten wij hiermee elkaars netwerk. Dit punt past in de filosofie van Movares van sociale innovatie.’

Wat zijn de afspraken?
Patrick: ‘Ik werk een half jaar lang twee dagen in de week voor NS. NS betaalt daar niets voor, maar Movares krijgt er wel een hele blije, gemotiveerde medewerker met veel nieuwe kennis en contacten voor terug. Binnenkort organiseren we een kennismaking tussen AGV-Movares en het Kenniscentrum van NS. Daarnaast bekijken we of er ook een keer een NS-er bij Movares kan “stagelopen”.’

Wat doe je bij NS en wat leer je ervan?
Patrick: ‘De kernactiviteit van het Kenniscentrum is het verzamelen van informatie over hoe onze bedrijfsprocessen verlopen, deze informatie analyseren en naar aanleiding hiervan advies verlenen en verbeteringen initiëren. Binnen het Kenniscentrum houd Ik me bezig met het project DSSU (DoorStroomStation Utrecht). In dit project maken we een nieuw ontwerp voor het Centraal Station in Utrecht. Door de sporenloop eenvoudiger te maken, verhogen wij de snelheid van de treinen waardoor het station meer treinen en dus passagiers kan verwerken. Ik zit namens NS in de werkgroep. ’

Patrick: ‘Het leuke van mijn KSBB-werk is dat ik me nu ook eens over het hele geheel heen mag buigen. In mijn normale functie bij Movares werk ik altijd een klein stukje van dat grotere geheel uit. Ik leer er een heleboel van en deze ervaring is echt een nuttige aanvulling op de ervaring die ik al heb. Het is geweldig dat je zo’n kans krijgt. Echt kicken!’

Wat adviseren jullie JV-ers die ook willen Kennis Sjouwen Bruggen Bouwen?
Mirjam: ‘De organisatie van KSSB heeft al een gat in het plafond gecreëerd. Nu moeten Jonge Veranderaars zelf in actie komen. Zoek een andere Jonge Veranderaar die je bij de organisatie die jou interessant lijkt naar binnen kan loodsen. In ons geval werkte het goed om laag in te steken. Vraag gewoon of men iets wil vertellen over zijn of haar werk aan een Jonge Veranderaar. Als het klikt en de mogelijkheden zijn er dan komt de rest vanzelf.’

Patrick: ‘Als je al een opdracht hebt gevonden, waar je enthousiast over bent, dan kun je je leidinggevende een stuk makkelijker overtuigen van het feit dat hij je die kans moet geven en zichzelf die kans moet gunnen, dan wanneer je met een vaag verhaal komt. Daarnaast zijn er vaak opleidingsbudgetten die wellicht ingezet kunnen worden om mee te doen aan (KSBB) . Kortom: maak gebruik van elkaar, kom met een goed verhaal en wees vooral heel erg enthousiast!’

Wil jij ook ‘Kennis Sjouwen Bruggen Bouwen’ en heb je hulp nodig bij het waarmaken van je plannen? Laat het ons weten via jongeveranderaars@railforum.nl.

Ook als je zelf al een klus geregeld hebt horen we dat natuurlijk graag!