Cre8 JV
Co-creatie, social media, crowdsourcing, open source, open innovatie. Stuk voor stuk reuze interessante ontwikkelingen waarmee we onze slagkracht, zowel als Jonge Veranderaars, als in onze eigen functies, kunnen vergroten. Hoog tijd dus om hier actief mee aan de slag te gaan. Maar hoe? In een interactieve sessie met drie professionals op het gebied van social media en nieuwe (klant)participatietechnieken deden we op 23 juni 2011 veel inspiratie op!
Co-creatie, social media, crowdsourcing, open source, open innovatie. Stuk voor stuk reuze interessante ontwikkelingen waarmee we onze slagkracht, zowel als Jonge Veranderaars, als in onze eigen functies, kunnen vergroten. Hoog tijd dus om hier actief mee aan de slag te gaan. Maar hoe? In een interactieve sessie met drie professionals op het gebied van social media en nieuwe (klant)participatietechnieken deden we op 23 juni 2011 veel inspiratie op!
Om te beginnen nam Diderik van Wingerden ons in sneltreinvaart mee langs de verschillende begrippen, want wat is nu eigenlijk het verschil tussen co-creatie en crowdsourcing? Waar gebruik je wat voor en hoe staan ze in relatie tot social media?
> Bekijk hier de presentatie van Diderik van Wingerden
Gerjan Vasse (social mediamanager bij NS) vertelde ons over zijn ervaringen met social media bij NS. 50% van hiervan verloopt via twitter. Voordat NS begon met twitter bekeken zij eerst heel goed hoe men over NS twitterde. Naar aanleiding daarvan bepaalde men een doel, want twitteren om maar te twitteren is zinloos, voor je het weet zwem je je suf, maar levert het niets op.
‘Belangrijkste boodschap is laten zien dat je in gesprek gaat en transparant bent. NS is groot en vervult een belangrijke functie in de maatschappij. Als de boel niet loopt, dan kunnen we daar niet omheen. Als ik alleen maar positief doe krijg ik er van de twitteraars van langs. Ik reageer daarom op dit moment vooral op negatieve berichten en klachten. Daarbij probeer ik de emotie eruit te halen door rationeel te reageren,’ aldus Gerjan. ‘Als ik zie dat er veel klachten zijn over iets dan geef ik dat door aan degenen die daar over gaat. Maar natuurlijk pik ik er af en toe ook een paar positieve tweets uit. De verraste reacties van mensen als NS ze retweet blijven leuk. Wat ook goed is om te zien dat als iemand echt onredelijk is men elkaar corrigeert.’
Gerjan: ‘Ook op marketing gebied liggen er kansen. Zo zou je mensen in de file via twitter kunnen vertellen dat de trein wel rijdt… maar dan is er altijd wel weer iemand die retweet: maar die van mij even niet. Hier liggen nog wel wat uitdagingen voordat we hier actiever mee aan de slag gaan.’
> Bekijk hier de presentatie van Gerjan Vasse
Tenslotte was het woord aan de dames van Muzus. Zij gebruiken juist geen social media in hun co-creatietrajecten. Door toekomstige gebruikers van een product met behulp van knippen en plakken na te laten denken over hun eigen leven en behoeften vergaren zij belangrijke informatie over wat de doelgroep echt wil. Neele Kistemaker: ‘Zodra je mensen bestaande producten laat evalueren, ben je al een heleboel kwijt, omdat men al in een bepaalde richting denkt. Wij beginnen gewoon helemaal opnieuw.’
En dat deden wij als Jonge Veranderaars ook. Onder leiding van Muzus dachten we in een flitssessie na over de website van de Jonge Veranderaars. Hoe kan die (samen met social media) beter bijdragen aan de JV-doelen ontmoeten, kennis delen en veranderen? Chris Quartel gaat (vanuit zijn rol als JV-afstudeerder) met de resultaten aan de slag, zodat wij eind dit jaar met elkaar communiceren op de manier die het beste bij ons past: effectief en vooruitstrevend!