“Vernieuwen op zichzelf is niet per se verbeteren.”

Onlangs las ik in de trein het verslag van een TED Talk over het probleem van dit populaire congres, dat inmiddels over de hele wereld plaatsvinden. Voor wie die TED  (Technology, Entertainment, Design) niet kennen: sprekers krijgen maximaal 18 minuten de tijd om “de presentatie van hun leven” te geven op hun gebied van expertise, over een bepaald project, of iets waarvan zij vinden dat het een idee is dat verspreid moet worden. De spreker, Benjamin Bratton, vroeg zich echter in zijn speech af: “have you ever wondered why so little of the future promised in TED talks actually happens? So much potential and enthusiasm, and so little actual change. Are the ideas wrong? Or is the idea about what ideas can do all by themselves wrong?” Wij hebben het in onze sector vaak over “vernieuwen” of “vernieuwend zijn”. Termen die we aanwenden als methoden of processen, alsof we daarmee alle drempels en obstakels kunnen overbruggen die we tegen komen. Wij praten over nieuwe technologieën, nieuwe treinen, nieuwe apps. Maar hoe lang staan we stil bij onszelf vernieuwen, of onze eigen werkwijzen? Ik denk niet dat het de essentie van de OV-sector is dat alles nieuw en beter moet. De basis van onze dienst is gewoon niet vernieuwend. Treinen rollen op staal, bussen op rubber. Hyperloops, zweeftreinen of tunnels naar China zijn boeiende fantasieën waar wij naar kunnen streven, maar komt de reiziger daarmee morgen stipt op tijd thuis? Problemen die wij dagelijks in ons werk tegenkomen zijn geen raadsels om op te lossen. Dat zou suggereren dat alle stukken al op tafel liggen. Ze hoeven alleen herschikt en geprogrammeerd worden en dan is de oplossing daar. Als dat waar was, was alles al lang doorgeïnnoveerd. Als wij echte transformatie en innovatie willen, moeten we door precies die moeilijke zaken ploeteren. Alleen naar de uiteindelijke vernieuwing of innovatie kijken houdt juist die noodzakelijke transformatie tegen. Vernieuwen op zichzelf is niet per se verbeteren. Verbeteren is echter zorgen dat onze sector een rooskleurige toekomst tegemoet gaat. Laten we dus in het nieuwe jaar niet alleen nadenken voor toekomstige vernieuwingen en innovaties, maar elke dag bedenken hoe we ons werk en onze sector kunnen verbeteren.