TEMRA winnaar Summer Challenge 2017!
10 teams, 56 deelnemers namen ons mee in hun creatieve ideeën voor “Mobility as a Service, samen voor een aangename reis”. In zes weken tijd werkten zij aan de hand van de DOON innovatiemethode hun ideeën uit voor uitdagende vraagstukken rondom dit thema. Benieuwd naar de vraagstukken waar zij mee aan de slag zijn gegaan? Lees ze hier. De Summer Challenge wordt jaarlijks georganiseerd door Jonge Veranderaars voor jonge professionals uit de mobiliteitssector.
Donderdag 13 juli lieten deze jonge professionals zien tot welke innovatieve oplossingen zij zijn gekomen. De oplossingen rondom MaaS liepen uiteen van ‘het verdrag van MaaS’, ‘het buurtbakkie’ waarbij een auto gedeeld wordt met je eigen community, tot ‘KOR’, jouw persoonlijke reisassistent. Alle teams pitchten hun idee en er is een winnaar gekozen door de zeskoppige vakjury.
TEMRA, creating mobility, heeft de eerste prijs van €2.000,- gewonnen, een extra coachingssessie
van Doon & de publieksprijs voor de leukste presentatie. Het team kan het geldbedrag besteden aan verdere totstandkoming van hun idee.
Het winnende team wil in drie fases het hele concessiesysteem op de schop nemen. In de eerste fase worden enkele kleinschalige buslijnen vraaggestuurd. In fase 2 wil TEMRA één platform creëren waarin plannen, boeken en betalen mogelijk is. Op dit platform is ook aandacht voor de feedback van de reizigers. Ten slotte vervalt de plicht van een vervoerder om in een bepaald gebied een vaste frequentie aan te bieden. “Daarentegen wordt het mogelijk om als vervoerder een vergunning te verkrijgen om in bepaalde gebieden te mogen rijden. Hierdoor kunnen meerdere vervoerders één gebied bedienen en dit creëert marktwerking”, schrijft het team in zijn rapport (pdf).
RET heeft contact gelegd met het winnende team om het idee uit te proberen bij een buslijn in Vlaardingen. Ze willen de buslijn vraaggestuurd maken, zodat de bussen slimmer gaan rijden. Er wordt gebruik gemaakt van de huidige reizigersstromen waardoor er geanticipeerd kan worden op de wensen van de reizigers.
De eerste stappen volgens het team zijn om: ‘aan tafel te gaan met RET voor de buslijn in Vlaardingen en een plan opzetten met Railforum voor een vervolg”. Kun jij TEMRA of een ander idee verder helpen, geef dat bij ons aan! Team TEMRA bestaat uit:
- Iris de Jong, Trambestuurder, RET
- Julius van Dis, Junior Software Developer, InTraffic
- Marloes Schapink, Finance Management Trainee, NS
- Mark Dekker, Financial Trainee, ProRail
- Erik van Apeldoorn, Maintenance Engineer, GVB
Daarnaast verkoos het publiek haar favoriete idee:
Team KOR, met hun idee om de reis zoveel mogelijk te personaliseren, bestaand uit:
Melanie van Aalst, HTM
Freek de Bruin, Provincie Noord-Brabant
Collin Hessels, HTM
Joost van Kalsbeek, Strukton Rail
Archana Ramkhelawan, ProRail
Jorn van der Scheer, OV-bureau Groningen Drenthe
Ook werd er een prijs weg gegeven voor het team wat gedurende het innovatieproces de beste teamprestatie heeft neergezet.
Deze prijs ging naar Team 5 – Het verdrag van MaaS
Dit team bestaat uit:
Pieter van der Beek, Ricardo Rail
Annabel van der Linden, InTraffic
Bram Nieuwstraten, Vervoerregio Amsterdam
FACTS:
- SummerChallenge is een jaarlijkse wedstrijd waarbij jonge professionals uit de ov-sector in teams meedenken over vraagstukken in een bepaald thema
- Thema 2017: Mobility as a Service (MaaS), samen voor een aangename reis
- 56 deelnemers uit de mobiliteitssector in 10 teams
- Start: 1 juni Eind: 13 juli. 7 weken, 6 sessies.
- Georganiseerd door Jonge Veranderaars
- Innovatiemethode begeleidt door DOON
- Winnaars krijgen €2.000,- om idee verder te brengen en begeleiding in het vervolgtraject
- Winnaar: Team 3, TEMRA
- Aandachtspunten van jury bij beoordeling:
- Welk probleem van de reiziger lossen jullie op met je idee?
- Is het idee innovatief en creatief?
- Past het in idee in de scope van MaaS?
- Is het idee ketenoverstijgend, ofwel breder dan het spoor?
- Is er een duidelijke stip op de horizon en is dit binnen 5 jaar uit te voeren?
- Hoe haalbaar is het idee?