Beleveniseconomie

Op een heerlijke zonnige donderdagmiddag voeren de Jonge Veranderaars over de Utrechtse grachten om eens lekker ouderwets te worden voorgelezen. Waarom? Omdat de Jonge Veranderaars vinden dat het OV in een positiever daglicht mag komen te staan en ‘storytelling’ daar aan bij kan dragen. Mark van Hagen (NS) en Atty Visch (9292) gaven het goede voorbeeld:

Een man loopt op straat en komt een bouwplaats en  een bouwvakker tegen, hij vraagt aan de bouwvakker wat ben je aan het doen? De bouwvakker zegt; “ik ben aan het metselen, waar lijkt het op?”, de man loopt verder en komt de volgende bouwvakker tegen. Hij vraagt opnieuw wat deze man aan het doen is. De bouwvakker zegt; “ik ben een muur aan het bouwen, waar lijkt het op?” de man loopt verder en treft opnieuw een bouwvakker, hij vraagt wat de man aan het doen is. De bouwvakker antwoordt; “ik ben de mooiste en grootste kathedraal van de stad aan het bouwen” Boodschap: het is belangrijk dat je kunt vertellen waarom je iets van mensen vraagt. In bovenstaand geval zal de laatste bouwvakker met meer plezier, inzet en betrokkenheid aan het project werken dan de andere twee, omdat hij weet welke bijdrage hij levert aan het groter geheel. De wandelaar daarentegen zal eerder begrip tonen voor eventueel ervaren hinder vanwege de bouwwerkzaamheden als hij weet wat het eindresultaat is. Daarnaast zal hij eerder doorvertellen dat er een mooie kathedraal gebouwd wordt in deze stad.

Conclusie na afloop: een goed verhaal blijft beter hangen en heeft meer effect dan welke powerpointpresentatie of folder dan ook. Het OV heeft goede verhalen nodig net als de auto. Voorlopig was dit wat de Jonge Veranderaars betreft gelijk de laatste vergelijking met dat vervoermiddel. Heb je de auto-industrie haar product ooit wel eens met het OV zien vergelijken?

Download hieronder het verslag van deze activiteit.